Khamis, 4 Februari 2016

MD 350G Heli Peninjau Bersenjata PUTD

Pada tahun 2015, beberapa blog melaporkan bahawa Kerajaan Malaysia telah berminat untuk mendapatkan enam buah helikopter peninjau untuk kegunaan ESSCOM. Keperluan ini selaras dengan komitmen Kerajaan dalam memastikan keselamatan Wilayah Timur Sabah tidak diganggu gugat oleh sebarang ancaman luar khususnya daripada pengganas Sulu.

Berita ini tidak disahkan secara rasmi sehinggalah baru-baru ini beberapa portal berita melaporkan bahawa PUTD bakal mengoperasikan enam buah helikopter buatan Amerika Syarikat iaitu MD 530G. Pesawat ini merupakan helikopter bersaiz kecil dilengkapi dengan sistem pemantauan dan sistem senjata bagi melaksanakan tugasan tinjauan serta serangan jika diperlukan.

MD 350G merupakan produk firma MD Helicopters Inc yang berpangkalan di Amerika Syarikat. Asalnya merupakan firma Hughes yang telah menghasilkan beberapa helikopter yang digunakan oleh seperti Hughes 269, 300, 500 dan 530F untuk kegunaan awam dan TH-55 Osage, OH-6 Cayues dan yang paling terkenal AH-64 Apache. Pada tahun 1984, McDonnel Douglas mengambil alih Hughes. Pada tahun 1997 pula, McDonnel Douglas diambil alih oleh Boeing dan pada tahun 1999, Boeing menjual aset syarikat berkaitan pembuatan helikopter kepada MD Helicopters Inc.

Antara produk yang dijual oleh Boeing termasuk hak milik produk MD 500E dan MD 530F helikopter dan MD 520N dan MD-600N. Apache pula dikekalkan hak penjualan oleh Boeing sendiri.

Ini bermakna, MD Helicopters memiliki kepakaran dalam memastikan produk-produk mereka adalah yang memuaskan keperluan operasi berdasarkan pengalaman menghasilkan produk-produk helikopter ringan lebih 50 tahun lalu.

Hughes 500, tahun pengeluaran 1980 (Foto :Peek Helicopters)

Antara yang menarik, helikopter ini adalah watak utama dalam drama-drama atau filem Hollywood seperti Airwolf atau Blue Thunder. Helikopter ini adalah pemburu utama Airwolf dalam kebanyakan episod dan digambarkan sebagai helikopter penyerang yang cukup berbisa.

Banyak negara menggunakan Hughes MD500 Defender sebagai  helikopter gempur sebelum kewujudan helikopter gempur khusus seperti Mangusta, Tigre dan Apache. Helikopter ini lazimnya dilengkapi dengan mesingan atau meriam 20mm beserta sistem roket dalam sistem persenjataan utama.

Helikopter Hughes MD500 Defender milik tentera Kenya dan Harbin Z9WA (Foto :Beegeagle's Blog)

Helikopter ini juga digunakan oleh SOCOM atau pemerintahan pasukan khusus Amerika Syarikat dengan nama gelaran Little Bird atau AH-6. Antara adegan paling menarik dalam filem Black Hawk Down di mana Little Bird adalah pesawat yang digunakan oleh tentera Amerika dalam menggempur militia Somalia dalam operasi menyelamat.

Aksi Little Bird dalam filem Black Hawk Down (Foto: Rotary Action)
Persoalan utama ialah adakah helikopter MD 350G, memiliki fungsi yang sama dengan produk-produk terdahulu? Kenapa Kerajaan memerlukan 6 buah helikopter ringan bersenjata sedangkan PUTD telah memiliki 11 buah A-109 yang memiliki kemampuan yang sama? Manakala, sistem persenjataan lengkap meriam Minigun 20mm (aka Gatlin Gun-sebagaimana ditulis di media perdana) juga dipasang pada helikoper A-109 dan Nuri yang beroperasi di ESSCOM?.

A109 dengan meriam Minigun (Foto Duzzillascalekit FB)
Nuri dan Minigun 7.62mm (Foto FB Panggilan Pertiwi)

Berdasarkan laporan beberapa portal blog dan berita pertahanan tempatan, model Minigun ini ialah M134 yang menggunakan kaliber 7.62mm.

Berbalik kepada persoalan di atas, adakah berkesan pendekatan memasang senjata di pintu helikopter ini dalam memberikan sokongan udara aras rendah/dekat kepada pasukan sahabat? Pastihnya wujud risiko helikopter ini diserang balas oleh pihak musuh semasa melaksanakan serangan sokongan? Perlu diingatkan, pengganas Sulu masih menggunakan sistem persenjataan raifal dengan kaliber 7.62mm. Peluru ini memiliki daya penembusan yang cukup berbahaya kepada mana-mana helikopter pada aras rendah. A-109 dan Nuri perlu dalam keadaan apung apabila melaksanakan tembakan sokongan oleh kru helikopter. Pastinya kru akan terdedah kepada penembak curi dan kita sendiri sedia maklum, korban anggota keselamatan dalam tragedi Lahad Datu adalah daripada penembak curi mereka.

Pengganas Sulu, kelihatan mesingan berat M60, pelancar grenad dan senjata kaliber 7.62mm  (Foto mnlfnet.com)
Ternyata, konsep memasang persenjataan pada A-109 dan Nuri dilihat kurang ampuh dalam memastikan PUTD mampu melaksanakan tugasan tinjau dan gempur bersenjata secara efektif dan pada jarak selamat.

Helikopter MD 350G dilihat paling sesuai melaksanakan tugasan ini kerana dilengkap sistem deria optik dan kawalan senjata yang mampu dikendalikan oleh kru helikopter dan kejituan kuasa tembak dengan kelengkapan persenjataan lengkap seperti mesingan. meriam atau roket.

MD 350G, kuasa tembak yang menggerunkan (Foto Dan Megna/Vertical Magazine)
Bagi memudahkan bacaan, berikut adalah spesifikasi kelengkapan MD 350G :

Sistem Kawalan Tembakan dan Antaramuka


  1. Sistem Pengurusan Simpanan Persenjataan MooG Generasi Ketiga (perkakasan seperti sistem panduan tembakan menggunakan `joystick', sistem Paparan Digital Pelbagai Fungsi, diintegrasikan dengan sistem optik helikopter)
  2. Kepak Persenjataan MACE (empat stesen senjata boleh dipasang pada sistem ini, seperti kombinasi meriam, roket, peluru berpandu dan sebagainya, Kepak ini juga membawa bekalan minyak tambahan kepada helikopter)
Sistem Persenjataan
  1. Pod Roket RMP dan Pod Meriam  HMP 400 FN-Herstal
  2. Meriam Minigun Dillon Aero M134D
  3. Roket Panduan Laser Raytheon TALON
Sistem Tinjauan/Panduan

  1. Sistem deria L3 Wescam MX 10  dan sistem panduan Laser dilengkapi sistem panduan laser sehingga 10km, penstabil gyro dan sistem GPS.
Ada beberapa konfigurasi lain boleh dipadankan dengan helikopter ini, tetapi dengan sistem dan persenjataan yang ada, PUTD dapat melaksanakan tugasan tinjauan dan gempur serta sokongan aras rendah/dekat kepada pasukan  sahabat pada jarak yang selamat.

Helikopter ini dengan kelajuan terpantas pada 282km/sejam dengan jarak sehingga 426km mampu memberikan lonjakan kemampuan pada ESSCOM dalam memintas mana-mana musuh yang cuba menceroboh kedaulatan negara. Tambahan pula jika ditempatkan di dua pengkalan laut yang akan menambah kemampuan jarak jangkauan sedia ada sehingga ke titik sempadan negara.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan