Isnin, 18 Januari 2016

Sistem pertahanan aktif kereta kebal (APS)

Foto kereta kebal Leopard dengan sistem pertahanan aktif. Foto sumber internet (Infohow.org)

Ancaman kepada kereta kebal di masa kini adalah terlalu luas. Selain peluru meriam kinetik anti kereta kebal yang boleh ditembak kereta kebal musuh, kereta kebal juga perlu mampu bertahan dengan serangan sistem senjata anti kereta kebal yang digunakan di pelbagai platform. Sama ada dilancarkan oleh infantri, kenderaan armor atau kenderaan peninjau. 

Selain itu, selain ancaman di bawah seperti periuk api, terdapat juga sistem artileri jarak jauh dengan sistem panduan GPS dan radar yang boleh mencari dan memusnahkan kereta kebal dari atas.Bagi mengatasi segala ancaman sedia ada, teknologi pertahanan aktif merupakan satu teknologi baru yang dianggap boleh melindungi kereta kebal dari serangan segenap penjuru. Sistem yang dikenali dengan akronim APS yang bermaksud `Active Protection System' atau Sistem Perlindungan Aktif adalah teknologi terkini yang membolehkan kereta kebal dilindungi daripada segala bentuk ancaman.

Russia antara pelopor awal sistem sebegini selain Israel. Antara nama-nama sistem yang terkenal seperti Arena dan Trophy. Sistem ini menggunakan pelbagai deria untuk mengesan projektil atau peluru berpandu anti kereta kebal dan memintasnya dengan menggunakan projektik khas yang ditembak dari kereta kebal sendiri. Sistem ini adalah automatik sepenuhnya.

Bagaimana sistem Arena berfungsi. Sumber foto Internet (Wikipedia)

Penambahan sistem pertahanan APS ini digandingkan dengan sistem pertahanan armor reaktif, armor komposit, sistem penyerakan elektronik, sistem pertahanan pasif seperti serakan asap dan kilauan laser (untuk membutakan mata jurupandu peluru berpandu musuh) akan meningkatkan daya survival kereta kebal dalam pertempuran.

Bagaimanapun, keberkesanan sistem ini hanya sebahagian daripada kemampuan pasukan armor dalam melaksanakan gerakan serangan. Kemampuan kru kereta kebal dan kebijaksanaan ketua platun/kompeni kereta kebal juga kritikal dalam melaksanakan gerakan serangan.

Kereta kebal juga perlu sentiasa disokong oleh unit-unit infantri mekanis (lazimnya) yang akan menaiki kenderaan tempur sebelum mereka keluar dan melaksanakan gerakan pengepungan sasaran dibantu kuasa tembak armor.

Ruang udara juga mesti bebas dari ancaman pesawat musuh bagi memastikan tempo operasi tidak terganggu oleh serangan udara.








1 ulasan:

  1. Alhamdulillah semoga atas bantuan ki witjaksono terbalaskan melebihi rasa syukur kami saat ini karna bantuan aki sangat berarti bagi keluarga kami di saat kesusahan dengan menanggun 9 anak,kami berprofesi penjual ikan di pasar hutang saya menunpuk di mana-mana sempat terpikir untuk jadikan anak bekerja tki karna keadaan begitu mendesak tapi salah satu anak saya melihat adanya program pesugihan dana gaib tanpa tumbal kami lansung kuatkan niat,Awalnya suami saya meragukan program ini dan melarang untuk mencobanya tapi dari yg saya lihat program ini bergransi hukum,Saya pun tetap menjelaskan suami sampai dia ikut yakin dan alhamdulillah dalam proses 1 hari 1 malam kami bisa menbuktikan bantuan aki melalui dana gaib tanpa tumbal,Bagi saudara-saudaraku yg butuh pertolongan silahkan
    hubungi Ki Witjaksono di:+62852-2223-1459
    selengkapnya klik-> PESUGIHAN TOTO MAGNUM TANPA TUMBAL

    BalasPadam